The Merdeka Belajar-based Digital Literacy Skill of Indonesian Language Courses as The Effective Mean to Improve Islamic Characters at Economic Faculty of Universitas Muhammadiyah Semarang
Keywords:
Digital Literacy, Merdeka Belajar, Indonesian Language course, Islamic Character ImprovementAbstract
This research is themed on Merdeka Belajar-based Digital Literacy Skill for Indonesian course as an effective facility to improve the Islamic character of Economic Faculty students of Universitas Muhammadiyah Semarang. This research analyzed the Merdeka belajar, self-directed learning-based digital literacy skills in an Indonesian language course, starting from the plan, implementation, and evaluation. The improved Islamic characters of the students were based on honesty (Siddiq), trust (amanah), sharing (tabligh), and intelligence (fathonah). The research subjects were the management and
accounting students of an Indonesian language course. This descriptive statistic research collected the data by distributing a questionnaire on Google Forms. The results showed the planning aspect obtained a percentage of 59.9%; implementation (57.25%); and evaluation (62.3%). The results showed that the self-directed learning-based digital literacy in the Indonesian language course effectively improved the Islamic characters of the Economic Faculty students of Universitas Muhammadiyah Semarang.
References
Abdur Rohman, M. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama (SMP): Teori, Metodologi dan Implementasi. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 11(2), 265-286. https://doi.org/10.5281/zenodo.3559290
Alhadi, E., Mariskha, Z., & Bustan, J. (2022). Pengaruh Pengalaman Kerja Praktek terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Jurusan Administrasi Bisnis Politeknik Negeri Sriwijaya. JIIPTS, 1(1), 1–8
Ariyati, I. M., Ainiyah, M. U., & Kurniawan, R. Y. (2020). Efektivitas Proses Pembelajaran Mata Kuliah Ekonometri Pada Kelas Pendidikan Ekonomi 2018 Unesa Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Humaniora, 4(2), 226–233. http://jurnal.abulyatama.ac.id/humaniora
Andi Syukri Syamsuri (2020). Pemartabatan Bahasa Indonesia. Jakarta: UHAMKA Press.
Budimansyah, D.,Suharto,N.,& Nurulpaik, I. (2019). Proyek Belajar Karakter untuk Mengembangkan Literasi Baru Abad 21. Gapura Press, I, I-476
CNN Indonesia. (2020). Kampus Merdeka ala Mas Nadiem Makarim di Era Revolusi Industri 4.0.
Departemen Pendidikan Nasional. (2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia Cetakan ke Delapan Belas (Edisi IV). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan kebudayaan. (2020). Buku Panduan merdeka Belajar Kampus Merdeka.
Dwi Basuki, Danang & Heri Febriansyah. (2020). Pembentukan Karakter Islami melalui Pengembangan Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/intelektual/index Vol 10 (2), 121-132
Juliana Kurniawati dan Siti Baroroh, (2016).Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8 (2), 51-66
Lestari, F., & Andriani, D. G. (2019). Kemampuan Literasi Mahasiswa pada Pengembangan Modul Statistika Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 118–124
Munfaridatus Sholihah Abdah & Windy Zakiya Maulida. 2020. Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. Qalamuna-Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama. 12 (1), 49-58
Murdianto. (2019). Keefektifan Metode Diskusi Dilema Moral Untuk Meningkatkan Penalaran Moral Peserta Didik Mamnu Ponorogo. Scaffolding : Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(01), 1-15 https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/scaffolding/article/view/38
Mustakim, M., Farhan, H., Ladamay, O. M. M. A., Sary, R. M., & Nurlali, U. (2020). Program Pendidikan Kecakapan Lterasi Komputer melalui Magang Tradisional Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Comm-Edu, 3(3), 278–289 Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia nomor 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi (Berita negara RI tahun 2020 no 47)
Pemerintah Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Ketenagakerjaan no 36 tahun 2016 tentang Penyelenggaraan Pemagangan Dalam Negeri
Putri, S. F., Wicaksono, M. G. S., & Cahayati, N. (2021). Analisis Kebutuhan Materi Literasi Keuangan Dasar untuk Meningkatkan Kompetensi Keuangan Dasar pada Wirausahawan Muda. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 323– 330
Rahmawati, N. A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Literasi Informasi Mahasiswa Dengan Pembentukan ILC (Informa-tion Literacy Class) Online Di UPT Perpustakaan UPN Veteran Yogyakarta. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 4(1), 93–102 R.H. Hardyanto, “Konsep Internet of Things pada Pembelajaran Berbasis Web,” Jurnal Dinamika
Rinandiyana, L. R., Masitoh, N., Munawar, A. H., Badriatin, T., Muflihah, R., Sudiarti, S., Mardani, D. A., & Mujtahidin, F. W. (2021). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Melalui Pelatihan Magang Online Saat Pandemi Covid 19. Bantense Jurnal Pengabdian MAsyarakat, 3(1), 10–18
Sinta Diana, Selvie Sianipar, dan Riodinar Harianja. (2022) Gerakan Literasi Digital Nasional sebagai Salah Satu media Pembelajaran di Kota Medan, Skylandsea Profesional Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Teknologi, 2(2), 67-73
Siregar, N.H. (2020). Pengembangan Kualitas Pendidikan di Indonesia Dilakukan Melalui Peningkatan Profesionalitas Guru. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran…http://journal.umsu.ac.id/index. Php/JPPG/article/view/4454
Siregar, N, Sahirah R, & Harahap A.A. (2020) Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islami Education, 1(1), 141-157
Sutrisna, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Literasi Mahasiswa Menggunakan Google Classroom. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(2), 69–78
Sutrisno, Muhtarom, & Murtianto, Y. H. (2017). Proses Berpikir Siswa Berkemampuan Matematika Tinggi dalam Pemecahan Masalah Pytagoras (Studi Analisis Data Berbantuan QSR NVivo.11
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta
Umar, Hendra, Mei Indra Jayanti. (2019). Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Keguruan dalam Menghadapi Era Revolusi
UNESCO. (2020). Creative Cities. Retrieved from UNESCO. Https://En.Unesco.Org/Creativecities/Home Yuliharti. 2018. Pembentukan Karakter Islami dalam Hadis dan Ilmplikasinya pada Jalur Pendidikan Nonformal. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam. 4 (2), 233-234
Yustinah. (2021). Bahasa Indonesia dalam Perspektif Sosial dan Akademik. Jakarta: Erlangga
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Islamic Studies and Society
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/