Increasing Purchasing Decisions Through Creating Purchase Interest on Xiaomi Consumers in Semarang

Authors

  • Moh Arif Iskandar Ardien University Muhammadiyah Semarang
  • Nurhayati Nurhayati University Muhammadiyah Semarang
  • Firdaus Firdaus University Muhammadiyah Semarang
  • Shalma Febriana University Muhammadiyah Semarang

Keywords:

Brand Ambassador, Purchase Decisions, Purchase Interest

Abstract

Technological developments are growing every day, this can be seen from the emergence of more and more cellphone brands on the market, but this makes consumers increasingly confused about their choices. This research aims to describe the role of Brand Ambassadors in increasing purchasing decisions through consumer purchasing interest. The population of this research was Xiaomi consumers in the city of Semarang and in determining respondents used purposive sampling with criteria, so that the number of respondents selected was 100. The data collection technique used a 1-5 scale questionnaire and was processed using smart PLS. The results of this research suggest that Brand Ambassadors can influence the decision to purchase Xiaomi products both directly and through purchase interest. To survive in the world of technology business, hard work and smart (innovation) are needed to attract consumers' attention, and in this research, consumers also turned out to be very selective in choosing the cellphone products consumers need.

References

Adisty, N. (2023, November 2). Mengulik Perkembangan Penggunaan Smartphone di Indonesia. Goodstats.id, https://goodstats.id/article/mengulik-perkembangan-penggunaan-smartphone-di-indonesia-sT2LA

Afrianty, N. (2020). Pengaruh Islamic Branding dan Product Ingredients Terhadap Minat Beli Produk PT. HNI HPAI Kota Bengkulu. 1(2), 121.

Ardiantoro, F. (2021). Model Peningkatan Keputusan Pembelian Melalui Brand Ambassador, Iklan dan Promosi Penjualan (Studi Pada Pengguna Smartphone OPPO di Wilayah Cibitung Kota Bekasi).

Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing. Pearson Australia.

Brestilliani, L. (2020). Pengaruh Brand Awareness, Brand Ambassador, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Marketplace Shopee (Studi Pada Mahasiswa Stiesia).

Chadijah Ftriahningsih, A. S. (2020). Pengaruh Brand Ambassador Terhadap Minat Beli Dengan Citra Merek Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Shopee Di Kota Makassar)

Chasanah, U., & Kurniyawati, V. (2022). Pengaruh JKT48 dan BCL Sebagai Brand Ambassador dan Brand Image Xiaomi Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening di Yogyakarta

Creswell, J. W. (2009). Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.

Derby Juliana Osak, & Yusepaldo Pasharibu. (2020). Pengaruh Brand Ambassador dan Tagline Terhadap Keputusan Pembelian Online Dengan Mediasi Brand Awareness.

Fajarudin Isnan, M., & Rubiyanti, R. N. (2021). PENGARUH BRAND AMBASSADOR TERHADAP MINAT BELI TIKET.COM DI JAWA BARAT THE EFFECT OF BRAND AMBASSADOR TOWARDS BUYERS INTEREST TIKET.COM OF WEST JAVA. Proceeding of Management , 7(2).

Faradilla, M. A., & Andarini, S. (2022). Pengaruh Brand Ambassador Terhadap Minat Beli Produk Maybelline New York Melalui Sikap pada Iklan Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 12(1). www.fda.gov,2016

Febiyati, L., & Aqmala, D. D. (2022). Pengaruh E-wom, Brand Image, Kualitas Produk dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pengguna Grab Melalui Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. JMDB, 1(1), 28–39

Habsari, W. E. (2023). Pengaruh Iklan dan Brand Ambassador Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening Pada Produk Mie Sedaap Korean Chesse Buldak Di Kabupaten Sragen

Haerunisa, A. (2022). Komparasi Minat Beli Tokopedia Antara Brand Ambassador BTS Dengan Blackpink Menggunakan Mann Whitney U-Test

Hanivah, R., Suryono, J., & Sri Kusumawati, H. (2022). Representasi Imperialisme Budaya Korea Dalam Iklan Mie Sedaap K-Spicy Series “I Challenge You.” Media and Empowerment Communication Journal, 1(2), 38–46. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/mecomm

Herawati, & Angga Sanita Putra. (2023). Pengaruh Brand Ambassador dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Azarine Cosmetic.101

laisyah, H. L., & Sulistyowati, R. (2020). Pengaruh Brand Ambassador dan Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Marketplace Tokopedia. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8. https://www.winnetnews.com/

Kotler Philip dan Amstrong Garry, 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1.Jakarta: Erlangga

Kurniasari, M., & Budiatmo, A. (2018). Pengaruh Social Media Marketing, Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening Pada J.CO Donuts & Coffee Semarang.

Kuspriyono, T. (2018). Pengaruh Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Apartemen Meikarta

Mumtahanah Nurlestari, D., Purwanto, H., & Sidanti, H. (2022). Pengaruh Brand Ambassador dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Scarlett Whitening Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Pada Konsumen Produk Scarlett Whitening di Kota Madiun). Seminar Inovasi Manajemen Bisnis Dan Akuntansi (SIMBA) 4.

Pratiwi, H. (2023). Pengaruh BTS (Bangtan Boys) Sebagai Brand Ambassador, Brand Image, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian di Tokopedia.

Percy, L. (2001). John R. Rossiter. Understanding Consumer Decision Making: The Means-end Approach To Marketing and Advertising Strategy, 185.

Setiawan, B., & Rabuani, C. C. (2019). Pengaruh Iklan dan Endorser terhadap Brand Awareness Serta Dampaknya pada Keputusan Pembelian. Riset, 1(1), 001–015. https://doi.org/10.35212/277621

Shintia Devi, M., & Jatisidi, A. (2020). Pengaruh Brand Ambassador Terhadap Keputusan Pembelian Produk Vivo Smartphone Pada Komunitas Facebook Viva Smartphone.

Sugiyono.(2022). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Verlina. (2021). Pengaruh Brand Ambassador dan Tagline “Gratis Ongkir” Shopee Terhadap Keputusan Pembelian

Downloads

Published

2024-07-27

How to Cite

Ardien, M. A. I. ., Nurhayati, N., Firdaus, F., & Febriana, S. . (2024). Increasing Purchasing Decisions Through Creating Purchase Interest on Xiaomi Consumers in Semarang. Economics and Business International Conference Proceeding, 1(2), 884–897. Retrieved from https://jurnalnew.unimus.ac.id/index.php/EBiC/article/view/498

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>