The Influence of Price, Service Quality, and Promotion on Buying Interest Consumers KFC Sambiroto Semarang (Study on Student at The Faculty of Economics and Business, Muhammadiyah University, Semarang)

Authors

  • Annisa Maslikhatun Najjah Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Muchammad Rully Sjahirul Alim Universitas Muhammadiyah Semarang

Keywords:

Price, Service Quality, Promotion, Buying Interest

Abstract

This research aims to determine the influence of price, service quality, and promotion on buying interest consumers KFC Sambiroto Semarang (Study of Management Study Program students at FEB University of Muhammadiyah Semarang). The population in this study is consumers of KFC. The sample used in this study was the Slovin formula, so a sample of 93 people was obtained. The sample technique used in this study is probability sampling with a simple random sampling type. The data analysis method used in this research is quantitative analysis. The analyses and multiple linear regression methods were performed using SPSS version 24. The result of the research analysis obtained show that price has significant effect on buying interest, service quality has no significant effect on buying interest, promotion has significant effect on buying interest, and price, service quality, and promotion simultaneously have a significant effect on buying interest consumers.

References

Ardhiansyah, & Brahmana, S. S. (2021). Pengaruh Suasana Toko, Kualitas Layanan, dan Harga Hammerstout Terhadap Minat Beli Konsumen di Kota Bandung. Jurnal Bisnis, Ekonomi, dan Sains, 1 No 2, 108-113.

Bakti, U., Hairudin, & Alie, M. S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Produk dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Toko Online Lazada di Bandar Lampung. Jurnal Ekonomi Volume 2 No 1, 101-118.

Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2021). Model Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Pada Marketplace: Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 211-224.

Chandra, D. T., Chandra, S., & Hafni, L. (2020). Service Quality, Consumer Satisfaction, dan Consumer Loyalty: Tinjauan Teoritis. Malang: CV. IRDH.

Dharmmesta, B. S. (2015). Manajemen Pemasaran. Tangerang Selatan: Penerbit Universitas Terbuka.

Durianto, D. (2013). Strategi Menaklukan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Fauziah, N., & Mubarok, D. A. (2019). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli : Studi Pada Produk Kecantikan . Journal Image, 37-44.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Firmansyah, A. (2018). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Deepublish.

Firmansyah, A. (2019). Pemasaran (Dasar dan Konsep). Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Halim, N. R., & Iskandar, D. A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Persaingan Terhadap Minat Beli. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT Vol. 4, No.3, 415-424.

Hidayat, T. (2020). Analisis Pengaruh Harga, Produk, Promosi, dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu Manajemen, 95-105.

Indrasari, D. M. (2019). Pemasaran & Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press.

Irawan, M. R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Pt. Satria Nusantara Jaya. Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 141-156.

Italia, & Islamuddin. (2021). Pengaruh Promosi, Kualitas Produk, dan Brand Image Terhadap Minat Beli Handphone Merek Nokia. Jurnal Manajemen Modal Insani dan Bisnis, 2 Nomor 1, 1-13.

Juliani, S., Siagian, H., & Pelawi, P. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan, Brand Image, dan Harga Terhadap Minat Beli Jasa GO-JEK pada Saat COVID-19 di Medan. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil : JWEM Volume 12, No 2, 115-124.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2001). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., Bowen, J. T., & Makens, J. C. (2014). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Lidyawatie. (2008). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Maino, G. P., Sepang, J. L., & Roring, F. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Persepsi Harga, dan Promosi Terhadap Minat Beli Pada Verel Bakery and Coffee. Jurnal EMBA, 10 No. 1, 184-190.

Nangaro, E., Lumanaw, B., & Trang, I. (2023). Pengaruh Harga, Lokasi, dan Promosi Terhadap Minat Beli Rumah di Perumahan Sawangan Minahasa. Jurnal EMBA, 11 No 3, 796-806.

Pertiwi, A. B., Ali, H., & Sumantyo, F. D. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan; Analisis Persepsi Harga, Kualitas Pelayanan, dan Kepuasan Pelanggan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan Volume 3, Issue 6, 582-291.

Priyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif. Sidoarjo: Zifatama Publishing.

Rangkuti, F. (2003). Bisnis Plan Teknik Membuat Perencanaan Bisnis dan Analisis Kasus. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen : Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta: Andi.

Sari, P. D., S. Manggabarani, A., & Husbianti, R. (2020). Pengaruh Brand Image, Harga, dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Beli Produk Fashion Secara Online di Jakarta Pada Situs Belanja Online Zalora. Prosiding Biema Vol. 1, 727-738.

Schiffman, L., & Kanuk. (2012). Consumer Behaviour. USA : New Jersey: Prentice Hall.

Shafitri, M., Aryani, L., & Nobelson. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Smartphone Vivo. KORELASI: Konferensi Riset Nasional Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi Volume 2, 201-212.

Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sunyoto, D. (2012). Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran (1st ed). Yogyakarta: CAPS.

Swastha, B., & Irawan. (2012). Manajemen Pemasaran Modern Edisi ke-2. Yogyakarta: Liberty Offset.

Taji, A. (2023). The Effect of Price, Sales Promotion, and Product Quality on Purchase Interest in The Toyota Kijang Innova Zenix (Study on Toyota Hadji Kalla Branch Urip Sumoharjo). MANAGER: Journal of Management and Administration Science, 2, 56-73.

Tjiptono, F. (2011). Pemasaran, Jasa. Malang: Bayumedia.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran Edisi 4. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Tonce, Y., & Rangga, Y. D. (2022). Minat dan Keputusan Pembelian Tinjauan Melalui Persepsi Harga & Kualitas Produk (Konsep dan Studi Kasus). Indramayu: Penerbit Adab.

Wibowo, K. A., ISMAIL, A. G., TOHIRIN, A., & SRIYANA, J. (2020). Factors determining intention to use banking technology in Indonesian Islamic microfinance. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(12), 1053-1064.

Zeithaml, V., Bitner, M., & D.D, G. (2013). Services Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm 6th ed. Mc.Graw-Hill. Boston.

Downloads

Published

2024-07-27 — Updated on 2024-11-21

Versions

How to Cite

Najjah, A. M. ., & Alim, M. R. S. (2024). The Influence of Price, Service Quality, and Promotion on Buying Interest Consumers KFC Sambiroto Semarang (Study on Student at The Faculty of Economics and Business, Muhammadiyah University, Semarang). Economics and Business International Conference Proceeding, 1(2), 24–32. Retrieved from https://jurnalnew.unimus.ac.id/index.php/EBiC/article/view/419 (Original work published July 27, 2024)